Temat: Wodorotlenek sodu i potasu – otrzymywanie i właściwości

 

Konspekt lekcji otwartej z chemii w klasie 7 z użyciem monitora multimedialnego

Termin: 28.05.2018r

 

Cel ogólny lekcji:

Przypomnienie budowy i nomenklatury oraz poznanie właściwości niektórych wodorotlenków.

 

Cele operacyjne:  

Uczeń wie:

·         jak zapisać wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku dowolnego pierwiastka i podać jego nazwę; (A)

·         co to jest zasada, higroskopijność i egzotermiczność; (A)

·         jakie jest zastosowanie najważniejszych wodorotlenków: NaOH, KOH; (A)

·         jak napisać równanie otrzymywania wodorotlenku sodu i potasu (B)

Uczeń umie:

·         korzystać z Układu Mendelejewa i podawać niektóre właściwości sodu i potasu;

·         zbadać odczyn roztworu za pomocą dowolnego indykatora (wskaźnika);

·         wyjaśnić dlaczego nie wszystkie wodorotlenki są zasadami;

·         obserwować i wyciągać trafne wnioski z przeprowadzonych doświadczeń;

·         odczytywać równania chemiczne (A)

·         wymienić właściwości fizyczne i chemiczne wodorotlenku sodu i potasu (A)

·          wyjaśnić, w jaki sposób bezpiecznie przeprowadzać doświadczenia z sodem, potasem i ich wodorotlenkami (C),

Metoda:

eksperyment (w tym pokaz multimedialny), pogadanka z elementami dyskusji, ćwiczeniowa w grupach

 

Środki dydaktyczne:

układ okresowy pierwiastków, wodorotlenek sodu, woda, fenoloftaleina, szkło laboratoryjne, uniwersalny papierek wskaźnikowy, fenoloftaleina, podręcznik, karty pracy dla uczniów

monitor multimedialny – do animacji wideo

 

Przebieg lekcji:

Część nawiązująca:

Pytania skierowane przez nauczyciela do uczniów:

·                O jakiej grupie związków mówiliśmy na ostatniej lekcji?

·                Jaki jest wzór ogólny wodorotlenków?

·                Podaj przykłady wzorów sumarycznych i strukturalnych wodorotlenków i nazwij je.

·                Kiedy za nazwą wodorotlenku podajemy wartościowość metalu?

 

Część właściwa:

Na dzisiejszej lekcji poznamy właściwości wodorotlenków.

Zapiszcie temat lekcji:

Wodorotlenek sodu i potasu – otrzymywanie i właściwości.

 

1. Uczniowie przy pomocy nauczyciela korzystając z układu okresowego wymieniają właściwości sodu i potasu. Ustalają nr grupy w której jest sód i potas. Pierwiastki należące do tej samej grupy mają podobne właściwości i tworzą związki chemiczne o podobnej budowie. Sód i potas to metale aktywne tworzące wodorotlenki.

Uczniowie rozwiązują zadanie 1 i 2 z karty pracy

2. Nauczyciel pokazuje, jak wygląda sód – pokaz multimedialny (animacja wideo – reakcja sodu z wodą). Na jego podstawie uczniowie uzupełniają obserwacje i wnioski w karcie pracy

 

Doświadczenie nr 1. Reakcja sodu z wodą – otrzymywanie wodorotlenku

Reakcja sodu z wodą– pokaz multimedialny z użyciem monitora multimedialnego.

 

../karty_jpg/Karta_pracy_6A-1.jpgObserwacje: Roztwór w krystalizatorze przyjmuje barwę ________________ po dodaniu sodu.

Sód __________________________________________________________.

Gaz w probówce ________________________________________________.

Wniosek: Zmiana barwy wskaźnika świadczy o tym, że roztwór ma odczyn ______________. Sód jest metalem __________________. Sód ma gęstość ___________________ od gęstości wody. Spalany gaz to ________________. Spala się on z charakterystycznym ………… Powstały dwa produkty ……………………………………………

Równanie chemiczne zachodzącej reakcji: ...........................................................

Rozwiązanie /wskazówka dla nauczyciela/

Obserwacje i wnioski:

a) roztwór w krystalizatorze przyjmuje barwę malinową

b)sód pływa po powierzchni wody(ma mniejszą gęstość od gęstości wody), bardzo energicznie reaguje z wodą

c) podczas reakcji fenoloftaleina zabarwia się na malinowo (różowo)- środowisko zasadowe

Wnioski: W wyniku reakcji powstały dwa produkty: wodorotlenek sodu i wodór

(gaz, bezbarwny, bezwonny, palny)

 

Następnie nauczyciel poleca uczniom zapisać jeszcze inny sposób otrzymywania zasad poznany na poprzedniej lekcji z użyciem tlenku metalu i wody (Uczniowie wypełniają zadanie z karty pracy) wg zapisów słownych.

 

Napisz równania reakcji chemicznych na podstawie podanych zapisów słownych. Dobierz współczynniki chemiczne.

     potas + woda → wodorotlenek potasu + wodór ↑                    tlenek sodu + woda → wodorotlenek sodu

     _______ + _______ → _______ + _______↑                                _______ + _______ → _______  

 

tlenek potasu + woda → wodorotlenek ptasu

     _______ + _______ → _______

 

3. Doświadczenie nr 2

Badanie właściwości wodorotlenku sodu i potasu

 

a) określanie egzotermiczności  - pokaz animacja wideo.

Uczniowie na jego podstawie formułują obserwacje i wnioski i zapisują w karcie pracy

 

Obserwacje:

Podczas rozpuszczania wodorotlenków w wodzie roztwór się silnie ogrzewa (ciepła probówka).

Wniosek: Rozpuszczanie wodorotlenku sodu w wodzie jest procesem egzotermicznym. ( Proces egzotermiczny to proces, który wywołuje wzrost temperatury)

 

b) badanie higroskopijności – animacja wideo

 

 

 

 

 

Znalezione obrazy dla zapytania granulki
                wodorotlenku sodu

 

 

 

 

 

 

 

Rysunek - Granulki i rozpływające się granulki wodorotlenku sodu

 

Obserwacje:

Granulki wodorotlenku sodu na powietrzu robią się lśniące i po pewnym czasie rozpływają się.

Wniosek: Wodorotlenek jest substancją higroskopijną ( higroskopijność to zdolność substancji do pochłaniania pary wodnej z powietrza).

 

c) właściwości żrące – animacja wideo – wpływ na tkaniny, papier i drewno

Obserwacje:

Skrawki tkanin tracą barwę i ulegają zniszczeniu, podobnie zniszczeniu ulega papier i drewno.

Wniosek: Wodorotlenek sodu jest substancją żrącą . Należy obchodzić się z nim ostrożnie. (nauczyciel wyjaśnia, jak należy postępować w przypadku oparzenia zasadami).

 

d) zabarwienie wskaźników:  uniwersalnego papierka wskaźnikowego, fenoloftaleiny, błękitu tymolowego, oranżu metylowego i wywar z czerwonej kapusty w wodorotlenku sodu i potasu – pokaz labolatoryjny i animacja wideo

Obserwacje:

Pod wpływem wodorotlenków uniwersalny papierek wskaźnikowy i błękit tymolowy barwią się na  niebiesko, wywar z czerwonej kapusty – zielony, fenoloftaleina malinowo- różowa,  oranż metylowy – pomarańczowy

Wniosek: Wodorotlenek sodu i potasu są zasadami.

 

e) badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne wodorotlenków – animacja wideo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obserwacje:

Roztwory wodne badanych wodorotlenków przewodzą prąd elektryczny, żarówka zaświeciła się.

Wnioski:  Zasady zalicza się do elektrolitów.

 

5. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy. Pierwsza prosi o wyszukanie w podręczniku informacji na temat zastosowania wodorotlenków sodu a drugą wodorotlenku potasu.  Uczniowie pracują w grupach. Następnie wybierają reprezentanta którzy prezentują zagadnienia i na tablicy zapisują najważniejsze informacje. Uczniowie zapisują rozwiązania w kartach pracy (uzupełniają)

 

6. Nauczyciel ocenia pracę uczniów w grupach

7.  Część podsumowująca

Ewaluacja

- Zapisz wzór sumaryczny i strukturalny wodorotlenku sodu i potasu.

- Wymień właściwości wodorotlenku sodu i potasu

 

7. Zadanie domowe

Ułóż krzyżówkę wykorzystując wiadomości z 3 ostatnich lekcji dotycząca elektrolitów, wskaźników i wodorotlenków

 

Karta pracy ucznia:

 

Temat: Wodorotlenek sodu i potasu – otrzymywanie i właściwości

 

scen_rysunki/Scenariusz_3_1.jpg1.   Uzupełnij tabelę.

     

Wzór sumaryczny

........................................................

Wartościowość sodu

........................................................

Właściwości fizyczne wodorotlenku sodu

· .....................................................

· .....................................................

· .....................................................

 

 

 

 

 

 

 

scen_rysunki/Scenariusz_3_2.jpg2.   Zapisz wzór sumaryczny wodorotlenku potasu, a następnie podaj wartościowość potasu i grupy wodorotlenowej.

Wzór sumaryczny: ____________________________

Wartościowość potasu: _________________________

Wartościowość grupy wodorotlenowej: ____________

 

 

3. Uzupełnij obserwacje oraz wniosek do przeprowadzonego doświadczenia.

../karty_jpg/Karta_pracy_6A-1.jpgDoświadczenie. Reakcja sodu z wodą

Obserwacje: Roztwór w krystalizatorze przyjmuje barwę ________________ po dodaniu sodu.  Sód _____________________________________________.

Gaz w probówce ________________________________________________.

Wniosek: Zmiana barwy wskaźnika świadczy o tym, że roztwór ma odczyn ______________. Sód jest metalem __________________. Sód ma gęstość ___________________ od gęstości wody. Spalany gaz to ________________. Powstały dwa produkty …………………………………………….  Równanie chemiczne zachodzącej reakcji: ...........................................................

4. Napisz równania reakcji chemicznych na podstawie podanych zapisów słownych. Dobierz współczynniki chemiczne.

     potas + woda → wodorotlenek potasu + wodór ↑               tlenek sodu + woda → wodorotlenek sodu

     _______ + _______ → _______ + _______↑                       _______ + _______ → _______           

 

tlenek potasu + woda → wodorotlenek ptasu

     _______ + _______ → _______

 

II. Badanie właściwości wodorotlenku sodu i potasu – uzupełnij na podstawie obserwacji  doświadczeń

 

a) określanie egzotermiczności

 

 Obserwacje: ..............................................................................

                                                ( Jaką temperaturę  ma roztwór? )

 

...............................................................................

 

 

Wniosek: ..................................................................................

 

.............................................................................

 

b) określanie higroskopijności

 

Znalezione obrazy dla zapytania granulki
                wodorotlenku sodu

 Obserwacje:  ………………………………………………….

 

...................................................................................................

 

Wniosek:  ……………………………………………..………

 

...................................................................................................

 

 

Rysunek - Granulki i rozpływające się granulki wodorotlenku sodu

 

c) właściwości żrące - – wpływ wodorotlenku sodu i potasu na tkaniny, papier i drewno

 

Obserwacje: Skrawki tkanin, papieru i drewno tracą  ………......................i ulegają zniszczeniu.

Wniosek: Wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu  jest substancją       ............................................... .

d) zabarwienie wskaźników:  uniwersalnego papierka wskaźnikowego, fenoloftaleiny, błękitu tymolowego, oranżu metylowego i wywar z czerwonej kapusty w wodorotlenku sodu i potasu

 

    

 

 

Obserwacje:

Pod wpływem wodorotlenków uniwersalny papierek wskaźnikowy i błękit tymolowy barwią się na  ………………….., wywar z czerwonej kapusty – ……………….., fenoloftaleina ………………….,  oranż metylowy ………………………….

Wniosek: Wodorotlenek sodu i wodorotlenek potasu są ………………………………….

 

e) badanie zjawiska przewodzenia prądu elektrycznego przez roztwory wodne wodorotlenków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obserwacje:

Roztwory wodne badanych wodorotlenków ……………….. prąd elektryczny, żarówka ………………….

Wnioski:  Zasady zalicza się do ……………………….

 

III. Zastosowanie wodorotlenków

 

Przemysł

Zastosowania wodorotlenku sodu

Zastosowania wodorotlenku potasu

Spożywczy

 

 

Elektroniczny

 

 

Kosmetyczny

 

 

Chemiczny

 

 

 

                                                                                         STRONA    GŁÓWNA